شش عارضه ی اورژانس دیابت نوع 2

دیابت کنترل نشده می تواند سلامت شما را کنترل کرده و آنرا بخطر بیاندازد. کمک به جلوگیری از عوارض جدی دیابت از طریق یادگیری علایم هشدار دهنده امکان پذیر است.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض افزایش خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامت از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، نابینایی و قطع عضو هستند. اما با نظارت و کنترل بیماری دیابت - حفظ قند خون نزدیک به مقدارهدف - و آگاهی از چگونگی تشخیص این مشکلات و اقدام لازم در صورت بروز آن می توان از بسیاری از این عوارض جلوگیری نمود.

-       حمله قلبی

بیماری قلبی و سکته در راس علل مرگ و میر و ناتوانی افراد مبتلا به دیابت قرار دارد. چنانچه هر یک از علایم هشدار دهنده ی زیر را در خود مشاهده نمودید، بلافاصله به اورژانس 115 تماس بگیرید:

·            ناراحتی در ناحیه قفسه سینه، احساسی مانند فشار، سنگینی، احساس پری معده یا درد در مرکز قفسه سینه که در مدت زمان کوتاهی ایجاد شده یا بصورت عود کننده ایجاد شده و سپس برطرف می شود.

·            درد در نواحی دیگر از جمله پشت، فک، معده یا گردن یا درد در یکی از دو بازو

·            تنگی نفس

·            تهوع یا احساس سبکی سر

علایم حمله قبلی به طور ناگهانی ظاهر شده یا بصورت درد یا ناراحتی خیلی خفیف بروز می کنند .

-       سکته مغزی

علایم هشدار دهنده سکته مغزی عبارتند از:

·            بی حسی ناگهانی یا ضعف در صورت، بازو یا پا بخصوص اگر در یک طرف بدن رخ دهد.

·            احساس سردرگمی

·            اختلال در راه رفتن و صحبت کردن و عدم هماهنگی

·            سردرد شدید که دلیل آن مشخص نباشد

اگر شما بطور ناگهانی این علایم را تجربه کردید، حتماً بدون فوت وقت با اورژانس 115 تماس بگیرید.

همانند حمله قلبی، درمان فوری در مورد سکته مغزی نیز می تواند نقش تعیین کننده ای در مرگ یا زندگی فرد داشته باشد

-تخریب عصب

افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر تخریب عصب یا نوروپاتی دیابتی به دلیل قند خون کنترل نشده هستند که نتیجه آن بروز مشکلات مختلف در پا و پوست می باشد:

·            مشکلات پا:تخریب عصب مرتبط با بیماری دیابت نوع 2 می تواند سبب از دست رفتن حس در پاها شود همین موضوع فرد را مستعد جراحت یا عفونت در پاها می نماید. فرد از ایجاد تاول یا بریدگی در پای خود به دلیل تخریب اعصاب مطلع نشده و این جراحت می تواند به عفونت، گانگرن (مرگ بافت) و نهایتاً قطع عضو انتهایی بیانجامد. تنها راه اطلاع از سلامت پاها چک کردن منظم و بررسی روزانه آنها است.

·            مشکلات پوستی: دیابت می تواند مقابله با عفونت ها را برای بدن مشکل کرده و همین موضوع منجر به بروز مشکلات پوستی شود. بیماریهای مختلف پوستی مرتبط با دیابت و یا حتی بریدگی ها و جراحت های کوچک می توانند بسرعت به مشکلات جدی مبدل شوند. هرگونه تاول، بریدگی یا خراش باید ضدعفونی شده و تحت درمان با کرم های آنتی بیوتیک قرار گیرد و بطور منظم بررسی و معاینه شود. چنانچه یکی از علایم زیر را در خود مشاهده نمودید حتماً با پزشک تماس حاصل نمایید:

·            التهاب و حساسیت در هر ناحیه ای از بدن

·            بثورات سرخ و خارش دار که توسط تاول های کوچک یا پوسته هایی احاطه شده باشند.

·            بریدگی، زخم یا تاول بروی پا که بکندی درمان شود و چندان که انتظار می رود دردناک نباشد.

·            بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش در دست یا پا از جمله انگشتان دست و پا.

·            دردهای تیر کشنده که در هنگام شب بدتر می شوند.

·            ضعف ماهیچه ای که باعث بروز مشکل در هنگام راه رفتن شود.

·            عفونت مثانه و مشکلات مرتبط با کنترل مثانه.

·            نفخ، درد معده، یبوست، تهوع، استفراغ یا اسهال.

·            اختلال نعوظ در مردان و خشکی واژن در زنان.

 

-       بیماریهای کلیوی

دیابت نوع 2خطر بیماریهای کلیوی یا نفروپاتی دیابتی را افزایش می دهد. نفروپاتی دیابتی وضعیتی است که در آن کلیه ها تا حدی تخریب می شوند که بدرستی قادر به فیلتر کردن مواد زائد نیستند. چنانچه این وضعیت درمان نشود فرد مجبور به دیالیز (درمانی برای فیلتر نمودن مواد زائد دفعی از جریان خون) شده و در نهایت نیاز به پیوند کلیه خواهد داشت.

به طورمعمول شما علائمی از بیماری کلیوی در بیمار مشاهده نمی کنید تا اینکه بیماری کلیوی به مرحله پیشرفته می رسد، با این حال چنانچه هر یک از علایم زیر را در خود مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید:

·            تورم در مچ پا یا تمام پا

·            گرفتگی عضلات پا

·            نیاز به رفتن به دستشویی اغلب در شب

·            تهوع و استفراغ

·            ضعف و رنگ پریدگی

·            خارش

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات کلیوی مرتبط با ابتلا به دیابت نوع 2 نظارت منظم بر مقدار قند خون ، فشار خون و بررسی  منظم سلامت کلیه ها از طریق آزمایشات ادراری است.

-       مشکلات چشم

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر چندین عارضه چشمی از جمله رتینوپاتی دیابتی (تخریب عروق خونی در چشم)، گلوکوما و آب مروارید هستند. چنانچه بیماریهای ذکر شده درمان نشوند به نابینایی فرد منجر خواهند شد. اگر هریک از علایم  هشدار دهنده زیر را مشاهده نمودید با پزشک خود تماس بگیرید:

·            تاری دید که به مدت بیش از دو روز بطول بیانجامد.

·            از دست دادن ناگهانی بینایی در یک یا هردو چشم.

·            دیدن اجسام شناور، نقاط یا لکه های خاکستری یا سیاه، تارعنکبوت یا رشته هایی که هنگامیکه شما حرکت می کنید، حرکت می نمایند.

·            احساس دیدن نور چشمک زدن

·            درد یا فشار در یک یا هردو چشم

 

-       هایپرگلایسمی یا بالا رفتن قند خون

هایپرگلایسمی یعنی افزایش بیش از حد مقدار قند در خون. بالا رفتن قند در خون همیشه با علایم هشدار دهنده همراه نیست، بهمین علت باید بطورمنظم مقدار قند خون خود را طبق دستور پزشک چک کنید. چنانچه هر یک علایم زیر را مشاهده نمودید احتمالاً قند خون شما بیش از حد بالا رفته است:

·            ادرار مکرر

·            تشنگی شدید

·            احساس خستگی و ضعف

·            تاری دید

·            احساس گرسنگی حتی پس از خوردن غذا

اگر قند خون شما در اکثر موارد بالا است با پزشک خود مشورت کنید تا درصورت نیاز نوع دارو یا برنامه دارویی ، رژیم غذایی و شیوه زندگی شما برای کنترل بهتر قند خون تغییر دهد.

کلید پیشگیری از بسیاری از عوارض دیابت حفظ مقدار قند خون در سطح سلامت است، این کار از طریق رژیم غذایی صحیح، ورزش، نظارت منظم بر مقدار قند خون و نکشیدن سیگار امکان پذیر است.

چنانچه علایمی غیرمعمول را در بدن خود مشاهده  نمودید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.همکاری شما و مسئولین مراقبتی می تواند از بروز عوارض مرتبط با دیابت بطور موثرجلوگیری نماید.

منبع:

http://www.everydayhealth.com/health-report/living-well-with-diabetes/emergency-complications-of-type-2-diabetes.aspx?pos=1&xid=nl_everydayhealthmanagingdiabetes_20150110